Abocador comarcal del Bages

L’abocador comarcal del Bages, conegut també amb el nom d’abocador de Bufalvent, està situat a la zona del Malbalç, encarat a sud, al terme municipal de Manresa. S’inicià l’any 1985, aleshores gestionat per la Mancomunitat de municipis del Bages per l’abocador. Del 1985 fins al 1999 s’abocà a l’ara anomenat dipòsit antic, actualment clausurat i cobert de terra però encara ben identificable al paisatge. L’any 1999 s’inicià el dipòsit actual, molt a prop de l’antic. L’any 2002 es constituí el Consorci del Bages per a la gestió de residus, hereu de la Mancomunitat. Tots els municipis de la comarca de Bages entesa en els seus límits històrics establerts a la divisió comarcal de Catalunya de l’any 1936, incloent aquells municipis del Bages que l’any 2015 van passar a la nova comarca del Moianès i Sant Feliu Sasserra que l’any 2023 va passar a formar part del Lluçanès, conformen el Consorci del Bages per a la gestió de residus i porten les seves deixalles a l’abocador comarcal del Bages.

Els residus que constitueixen la fracció de rebuig de la recollida selectiva, aquells que no tenen cap aprofitament viable, s’aixafen, es compacten, es dipositen a l’abocador i s’enterren. La superfície descoberta de l’abocador amb residus urbans a la vista és sempre petita, -¡quina diferència amb els runams de la mineria de potassa, aquests abocadors esdevinguts muntanyes i que, per a major despropòsit, els residus salins que contenen són moltíssim més solubles!-. En aquest mateix entorn, el Consorci disposa també d’una planta de compostatge que transforma la fracció orgànica de la recollida selectiva en compost fertilitzant, i d’una planta de transferència que condiciona els envasos i els vidres recollits i els envia cap a d’altres destinacions.

La quantitat de residus dipositats a l’abocador ha disminuït als darrers anys, coincidint lògicament amb la implantació arreu de la recollida selectiva. En contrapartida, les quantitats recollides de paper i cartró, d’envasos, de vidre i de la fracció orgànica han anat augmentant. La taula detalla les quantitats de materials tractats durant l’any 2024 pel Consorci del Bages per a la gestió de residus.

Materials tractats l’any 2024 a les instal·lacions del Consorci del Bages per a la gestió de residus
FraccióQuantitat (tones)Destí
Rebuig47.354Abocador
Orgànica + restes vegetals19.279Compostatge
Envasos + vidre10.716Planta de transferència + enviament a altres destinacions
Font: Consorci del Bages per a la gestió de residus

Tot i que l’any 2024 s’ha aconseguit baixar per sota de les 50.000 tones anuals dipositades a l’abocador comarcal del Bages, la fracció de rebuig segueix sent majoritària amb molta diferència.

Les imatges mostren el dipòsit actual de l’abocador comarcal del Bages al maig de l’any 2021 quan faltava poc per arribar a la cota màxima (fotos 1ª i 2ª), al juliol del 2025 quan s’abocava en una superfície contigua a la del dipòsit nou i que en poc temps ha quedat reblerta (fotos 3ª i 4ª) i al desembre del 2025 (foto 5ª).

[fotos Jordi Badia]