Pilar coronat de la Ribera de Coaner (Sant Mateu de Bages)

A l’arribar a Súria, el riu Cardener s’encaixa al meandre de la Ribera de Coaner. Malgrat ser a tocar de la població de Súria, les dues ribes del meandre pertanyen al terme municipal de Sant Mateu de Bages. La riba esquerra, l’externa de la volta del meandre, és un escarpament vertical de 550 metres de longitud i 60-80 metres d’alçada, obac, entre la carretera C-55 a Can Sivila i la vora del riu.

L’escarpament tallat pel riu exhibeix l’apilament de les capes de roca de la formació geològica Súria i, al capdamunt i en discordança, una antiga terrassa fluvial dipositada pel Cardener. Observant l’escarpament des de baix, de la vora del Cardener, els estrats arriben de l’oest ben horitzontals fins que, a l’arribar a l’extrem de l’est, giren violentament fins a quedar verticals per l’anticlinal Nord de Súria, preludi de la falla de Mig-Món.

L’erosió fa retrocedir progressivament l’escarpament, però no pas de manera uniforme i rectilínia, sinó que deixa aïllats al davant pilars coronats o dames coiffées que perduren un temps abans d’ensulsiar-se. Actualment hi destaca un gran pilar de forma estretament cònica d’uns 20 metres d’alçada i que ha perdut ja la corona o barret. L’estreta franja de terreny a la base de l’escarpament d’on s’enlaira aquest pilar és gairebé inaccessible; en canvi és factible acostar-se a observar-lo des de la riba oposada o dreta del riu, per l’àrea interior del meandre per on discorre la pista de Súria a Coaner, des d’on és presa la foto.

[foto Jordi Badia]