Salinització del torrent de Camprubí (Súria)

El torrent de Camprubí, a Súria, discorre des de la base sud del runam salí del Fusteret fins a desembocar al riu Cardener al tram del barri del Fusteret. Habitualment, el torrent de Camprubí estava sec perquè la seva surgència principal de tota la vida, la font de la Serra, està captada i la seva aigua salinitzada per les filtracions del runam és conduïda cap a les instal·lacions properes de l’empresa minera ICL Iberia. Però amb els grans canvis al runam del Fusteret, el cabal de la font de la Serra s’ha estroncat i reduït a gairebé res.

Amb l’episodi de pluges abundoses de desembre del 2025 i gener del 2026, l’aigua torna a circular pel torrent de Camprubí. Però el líquid incolor i inodor que circula pel torrent de Camprubí no és insípid; no és realment aigua, sinó més aviat salmorra. La taula detalla els resultats de les anàlisis de clorur de mostres de l’aigua del torrent de Camprubí del dia 28.01.2026

Punt de mostratgefotoClorurs (mg Cl/L)
entre el runam salí i la font de la Serra160.000
desviació a la captació de la font de la Serra120.000
sortida del túnel de la via al barri del Fusteret100.000

L’aigua de mar conté 19.000 mg Cl/L. El límit de salinitat de les aigües que es poden destinar a potabilització amb mitjans convencionals és de 250 mg Cl/L.

Les imatges mostren, d’esquerra a dreta i de dalt a baix, el torrent de Camprubí pel qual circula aigua intensament salinitzada respectivament més amunt de la font de la Serra (foto 1ª), a la desviació o by-pass de la captació de la font de la Serra (foto 2ª), al tram entre la font de la Serra i el barri del Fusteret (foto 3ª), i a la sortida del túnel per on el torrent creua per sota la via Súria-Manresa dels FGC, al barri del Fusteret (foto 4ª). Noteu com, a l’inrevés dels torrents normals, la vegetació fuig de la llera del torrent de Camprubí.

Es dona la paradoxa que la captació que ICL Iberia té instal·lada a l’indret de la font de la Serra capta la poca aigua d’una salinitat de 30.000 mg Cl/L que raja de la font, mentre que deixa que circuli lliurement torrent de Camprubí avall el cabal molt més gran que arriba de més amunt amb una salinitat de 120.000 mg Cl/L.

El runam del Fusteret està situat al flanc sud de la falla del Tordell, una àrea on les capes de roca estan inclinades cap al sud. Per tant, cal esperar que les filtracions de salmorra originades per aquest gegantí runam salí i que circulen subterràniament es dirigeixin majoritàriament cap al sud, segons la inclinació dels estrats geològics, i que reapareguin al torrent de Camprubí, més que no pas cap al nord i que sorgeixin a la riera de Tordell.

[fotos Jordi Badia]

  • Vegeu Plataforma Montsalat per informació més extensa dels impactes ambientals de la mineria de potassa al Bages.